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Specialized Enduro 2018 : voici les premières informations officielles (plus long et apparition du « Flip-chip »..) !

Depuis plus d’un mois, BIKE MAGAZINE vous a dévoilé en exclusivité les premières photos et spécificités du nouveau Specialized Enduro 2018 (on est les seuls médias au monde à l’avoir fait !). Notre travail d’enquête de journalistes vous a permis d’être informés en avant première sans attendre l’annonce officielle depuis que nous n’avons plus aucun contact avec Specialized France avec notre révélation sur l’Enduro 2017. De ce fait, sans aucune information de leur part, nous enquêtons et nous vous informons car c’est donc notre job de journaliste, en toute INDÉPENDANCE et OBJECTIVITÉ, contrairement à la plupart des autres médias qui sont en total connivences avec certaines marques, une pratique qui va à l’encontre de métier de journaliste.

SPECIALIZED ENDURO S-WORKS 650b 2018

Les informations (photos, plus long, géométrie, tige de selle de 150mmm,….) qu’on vous a révélé en exclusivité le mois dernier, se sont avérés donc exactes et confirmées au fil des jours avant l’annonce officielle qui va se faire cette semaine. Aujourd’hui, chez BIKE MAGAZINE, vous vous dévoilons maintenant les premières informations officielles !

SPECIALIZED ENDURO PRO 29/6Fattie 2018

La concurrence a poussé Specialized à modifier son enduro au bout d’un an !

L’année dernière, le Specialized Enduro a connu sa plus grosse évolution avec le millésime 2017 depuis la dernière génération apparue en 2013 qui a lancé « un énorme pavé dans la mare » avec son 29 pouces dans la catégorie des enduros.

Cependant, confronté à une concurrence toujours aussi féroce et efficace avec des vélos toujours aussi longs comme c’est la tendance actuelle, Specialized n’a pas souhaité attendre et respecter le cycle habituellement de 3-4 ans pour renouveler son enduro mais a décidé au bout d’un an à peine, de mettre à jour son modèle phare d’enduro pour sa nouvelle version 2018 avec les nouvelles technologies . Même si la marque américaine se justifie en prônant le fait que c’est surtout pour s’adapter à la demande des utilisateurs et de ses propres pilotes (C. Keen et J.Jared), Specialized avoue à demi-mots avec cette mise à jour que son enduro version 2017 n’était pas aussi abouti qu’il le pensait face à la concurrence actuelle. Quand on sait le coût d’une modification d’un châssis (moule..) pour une production aussi importante comme l’Enduro, chez Specialized, une telle décision a du relever d’une réflexion et d’un choix primordial en conséquence, motivés surement par cette volonté de ne pas perdre du terrain face à ses concurrents toujours aussi affutés.

Quelles sont les nouveautés pour le Specialized Enduro 2018 ?

En apparence, le cadre semble être le même avec son fameux design X-Wing. Mais comme nous vous l’avons affirmé le mois dernier, Specialized a décidé d’allonger son enduro pour la version 2018 (bases, reach …), afin de répondre aux besoins des riders et surtout afin de proposer une offre qui corresponde à la tendance actuelle, comme le font la plupart des marques qui sortent leurs nouveaux modèles aujourd’hui et à venir. En taille M par exemple sur le 29 pouces, le reach augmente de 10mm en passant de 430 à 440mm, de même pour la longueur des bases qui gagne 1mm, le tube horizontal lui aussi augmente de 9mm (de 575mm à 584mm) ou bien de l’empattement qui s’allonge également de 11mm (1179 à 1190mm).

Géométrie 29″ et 27.5″ 2018 en comparaison avec la version 2017:

Apparition du “Flip Chip”
Autre grosses nouveauté pour le Specialized Enduro 2018, c’est l’apparition du “Flip Chip” qui permettra d’ajuster la géométrie du cadre pour s’adapter au style de pilotage du rider via une pièce en aluminium en forme carrée. Elle se fera au niveau de l’amortisseur avec une nouvelle biellette/yoke (voir schéma ci-dessous) qui influencera sur l’angle de direction et la hauteur du boitier. Dans la position basse, l’angle de direction est plus ouvert (+ 0.5°) et le boitier du pédalier rabaissé de 6 mm (par rapport à la version 2017) pour plus de stabilité à haute vitesse et dans les terrains défoncés. Dans la position haute, l’angle de direction sera plus fermé (+ 0.5°) et le boitier rehaussé de 2 mm (par rapport à la version 2017) pour favoriser le pédalage en montée ainsi que les performances dans les épingles. Avec ce système, Specialized compensera le manque de polyvalence et de maniabilité avec l’allongement de châssis. A préciser que l’emplacement des points d’encrages de l’amortisseur a été modifiés sur l’ Enduro 27.5″ pour plus de progressivité.

Pour les propriétaires des versions 2017
, ne vous inquiétez pas, Specialized a prévu de proposer le “Flip Chip” disponible en accessoire et compatible sur vos enduros 2017 !

Nouvelle tige de selle IRcc WU en 150mm au prix de 699€ !
Pour le millésime 2018, Specialized étoffe donc les équipements sur toute la gamme comme le guidon de 800 mm de large, SRAM Eagle 12 vitesses ou la nouvelle tige de selle IRcc WU en 150mm avec un diamètre 34,9mm. Pour cette dernière, Specialized innove avec cette nouvelle technologie. Comme le font certains riders de DH sur leurs vélos, l’arrière de la selle est inclinée automatiquement de 14° en position basse pour permettre au rider un meilleur positionnement et de mouvements plus facilités lors des phases de descente( éviter d’accrocher son short ou son maillot dans la selle par exemple..). Conséquence, le pilote est beaucoup plus à l’aise, est moins gêné par la selle et peut se positionner encore plus en arrière pour plus d’efficacité lors des descentes. En positon haute, la selle revient automatiquement pour assurer une position confortable lors des phases de pédalage. Elle équipera d’office les modèles S-Works, Pro, et Coil. La tige de selle IRcc WU sera également disponible en accessoire dans le futur pour ceux qui veulent « upgrader » leurs bikes au prix de 699€ !. A ce tarif-là, cela risque d’en rebuter plus d’un !

La gamme 2018 sera déclinée en 5 versions S-Works, Pro, Coil, Elite et Comp et disponible en 4 tailles : S, M, L et XL. Les prix s’échelonneront de 3499€ à 8999€ avec une augmentation de prix de 300€ pour les versions S-Works ou Elite et voir même de 1200€ pour le modèle Pro en comparant avec la version précédente ! .
Attention, certaines couleurs présentées dans l’article ne seront pas disponibles en France. Voir le catalogue officiel ci-dessous pour plus de détails !

Voici les principales nouveautés du Specialized Enduro 2018 :
un châssis plus long (reach, bases,..) avec une augmentation entre 5mm à 19mm selon la taille et le modèle du cadre
Apparition du « Flip-chip » avec une nouvelle biellette pour ajuster la géométrie (voir le tableau ci-dessus)
L’emplacement de l’amortisseur est modifié sur l’Enduro 27.5″ pour plus de progressivité
Les modèles S-Works seront livrés avec les fourches Öhlins TTX en version Boost
– Les modèles Pro / Elite seront équipés avec les fourches Öhlins StX en version Boost
Guidon de 800 mm de large sur toute la gamme d’Enduro
Kit rangement SWAT CC (outils directement intégrés dans la douille de direction) seulement sur les modèles S-Works, Pro et Coil. Non disponible en accessoire.
Nouvelle tige de selle IRcc WU en 150mm avec une nouvelle commande sur les modèles S-Works, Pro et Coil. Disponible au prix de 699€ !
Nouveau pneu Butcher en 2.6 sur les modèles 27.5″
Nouveaux freins SRAM Code sauf sur le Comp
Transmission SRAM Eagle 12 vitesses et GX 11 vitesses sur l’ensemble de la gamme
Apparition de nouvelles couleurs (rose..)

Avec cette version 2018, Specialized revient dans la course avec de nombreuses nouveautés qui pourraient faire pencher certains utilisateurs hésitants. La marque américaine a réagit rapidement pour proposer une mise à jour de son enduro afin d’éviter de perdre du terrain face à une concurrence toujours impitoyable. Mais avec une augmentation de tarifs sur la plupart des modèles (sauf le comp), la partie ne sera pas facile pour Specialized qui risque de voir une concurrence accrue avec l’arrivée de plusieurs nouveautés chez les autres fabricants !

La gamme Specialized Enduro 2018

Attention, certaines couleurs présentées dans l’article ne seront pas disponibles en France. Voir le catalogue officiel ci-dessous pour plus de détails !

Voici le catalogue officiel de la gamme Specialized Enduro 2018 en version PDF (en français), à télécharger ici :

English version, download here :

SPECIALIZED ENDURO S-WORKS 2018 : 8999€

SPECIALIZED ENDURO S-WORKS 29/6FATTIE 2018
SPECIALIZED ENDURO S-WORKS 650b 2018
SPECIALIZED ENDURO S-WORKS 2018 : 3499€
Cadre S-Works Specialized Enduro 2018 : 3499€

SPECIALIZED ENDURO COIL 29/6FATTIE 2018 : 6999€

SPECIALIZED ENDURO COIL 29/6FATTIE 2018
FRAME
FACT 11m, X-Wing layout, full carbon chassis and rear end, All Mountain Geometry, SWAT™ Door integration, threaded BB, fully enclosed internal cable routing, ManFu link, oversized pivot bearings, alloy link and adjustable shock extension, 12x148mm dropouts, replaceable derailleur hanger, 160mm of travel
FORK
Öhlins RXF 36, 29/6Fattie, coil spring, adjustable high and low-speed compression, adjustable rebound, 15x110mm thru-axle, 51mm offset, 160mm of travel
REAR SHOCK
Custom Öhlins TTX, Twin-Tube design, high- and low-speed compression adjust, rebound adjust
INNER TUBES
Standard, Presta valve
FRONT TIRE
Butcher, GRID casing, Gripton, 2Bliss Ready, 29×2.3″
REAR TIRE
Butcher, GRID casing, Gripton, 2Bliss Ready, 29×2.3″
CRANKSET
Race Face Aeffect alloy crank, 24mm spindle, 28t direct mount ring, 6000 series alloy
CHAINRINGS
Steel, 28T
BOTTOM BRACKET
Race Face PF30
SHIFT LEVERS
SRAM GX, trigger, 11-speed
REAR DERAILLEUR
SRAM GX, long cage, 11-speed
CASSETTE
SRAM XG 1150, 11-speed, 10-42t
CHAIN
KMC X11, 11-speed w/ Missing Link™
FRONT BRAKE
SRAM Code R, 4-piston caliper, hydraulic disc, metallic pads, 200mm rotor
REAR BRAKE
SRAM Code R, 4-piston caliper, hydraulic disc, metallic pads, 180mm rotor
HANDLEBARS
Specialized DH, 7050 alloy, 8-degree backsweep, 6-degree upsweep, 27mm rise, 800mm, 31.8mm clamp
GRIPS
Specialized Sip Grip, half-waffle, S/M: regular thickness, L/XL: XL thickness
STEM
Specialized Trail, 3D forged alloy, 4-bolt, 6-degree rise
SADDLE
Body Geometry Henge Comp, hollow Cr-Mo rails, 143mm
SEATPOST
Command Post IRcc WU, 12-position micro-height adjustable, alien head design, bottom mount cable routing, remote adjust SRL lever, 34.9mm, 150mm of travel
SEAT BINDER
Alloy, 38.6mm
PEDALS
Specialized Platform, Cr-Mo, 9/16″ spindle

SPECIALIZED ENDURO PRO 29/6Fattie 2018 : 7499€

SPECIALIZED ENDURO PRO 29/6Fattie 2018
SPECIALIZED ENDURO PRO 29/6Fattie 2018

FRAME: FACT 11m, X-Wing layout, full carbon chassis and rear end, All Mountain Geometry, SWAT™ Door integration, threaded BB, fully enclosed internal cable routing, ManFu link, oversized pivot bearings, alloy link & adjustable shock extension, 12x148mm dropouts, replaceable derailleur hanger, 160mm of travel
FORK : Öhlins RXF 36, 29/6Fattie, Single-Tube design, air spring w/ adjustable 3rd chamber, adjustable low-speed compression, adjustable rebound, 15x110mm thru-axle, 51mm offset, 160mm of travel
REAR SHOCK :Custom Öhlins STX, Single-Tube design, Rx All Mountain Tune, AUTOSAG, adjustable compression & rebound damping, 216x57mm
FRONT HUB :Specialized, sealed cartridge bearings, 15x110mm spacing, 24h
REAR HUB :DT Swiss 350, Star Ratchet, 36t engagement, SRAM XD driver body, 12mm thru-axle, 148mm spacing, 28h
SPOKES :DT Swiss Revolution
RIMS : Roval Traverse Carbon 29, hookless carbon, 30mm inner width, 24/28h, tubeless ready, hand-built
INNER TUBES :Standard, Presta valve
FRONT TYRE :Butcher, GRID casing, Gripton compound, 2Bliss Ready, 29 x 2.3″
REAR TYRE :Butcher, GRID casing, Gripton compound, 2Bliss Ready, 29 x 2.3″
CRANKSET: Truvativ Descendant, carbon, Boost™ 148, 170mm crankarm, 24mm spindle
CHAINRINGS :Steel, 30T
BOTTOM BRACKET :SRAM GXP, XR 73
SHIFT LEVERS :SRAM X01 Eagle, trigger, 12-speed
REAR DERAILLEUR: SRAM X01 Eagle, 12-speed
CASSETTE: SRAM X01 Eagle, 12-speed, 10-50t
CHAIN: SRAM X01 Eagle, 12-speed w/ PowerLock
FRONT BRAK: SRAM Code R, 4-piston caliper, hydraulic disc, metallic pads, 200mm rotor
REAR BRAKE: SRAM Code R, 4-piston caliper, hydraulic disc, metallic pads, 180mm rotor
HANDLEBARS: Specialized DH, 7050 alloy, 8-degree backsweep, 6-degree upsweep, 27mm rise, 800mm, 31.8mm clamp
GRIPS: Specialized Sip Grip, half-waffle, S/M: regular thickness, L/XL: XL thickness
STEM: Specialized Trail, 3D forged alloy, 4-bolt, 6-degree rise
SADDLE: Body Geometry Henge Comp, hollow Cr-Mo rails, 143mm
SEATPOST: Command Post IRcc WU, 12-position micro-height adjustable, alien head design, bottom mount cable routing, remote adjust SRL lever, 34.9mm, 150mm of travel
SEAT BINDER: Alloy, 38.6mm
PEDALS: Specialized Platform, Cr-Mo, 9/16″ spindle

SPECIALIZED ENDURO PRO 650B 2018 : 7499€

SPECIALIZED ENDURO PRO 650B 2018

FRAME: FACT IS-X 11m Carbon FSR 27.5 chassis w/ SWAT™ down tube storage, 170mm of travel, carbon seatstays, carbon 27.5 chainstays, tapered head tube, alloy link & adjustable shock extension, 148mm rear dropouts
FORK: Öhlins RXF 36 27.5, Twin-Tube design, air spring w/ adjustable 3rd chamber, adjustable high and low-speed compression, adjustable rebound, 15x110mm thru-axle, 46mm offset, 170mm of travel
REAR SHOCK: Custom Öhlins STX, Single-Tube design, Rx All Mountain Tune, AUTOSAG, adjustable compression & rebound damping, 216x57mm
FRONT HUB: Specialized, sealed cartridge bearings, 15x110mm spacing, 24h
REAR HUB: DT Swiss 350, Star Ratchet, 36t engagement, SRAM XD driver body, 12mm thru-axle, 148mm spacing, 28h
SPOKES: DT Swiss Revolution
RIMS: Roval Traverse Carbon 27.5, hookless carbon, 30mm inner width, 24/28h, tubeless ready, hand-built
INNER TUBES: Standard, Presta valve
FRONT TYRE: Butcher, GRID casing, Gripton compound, 2Bliss Ready, 27.5 x 2.6″
REAR TYRE: Butcher, GRID casing, Gripton compound, 2Bliss Ready, 27.5 x 2.6″
CRANKSET: Truvativ Descendant, carbon, Boost™ 148, 170mm crankarm, 24mm spindle
CHAINRINGS : Steel, 30T
BOTTOM BRACKET: SRAM GXP, XR 73
SHIFT LEVERS: SRAM X01 Eagle, trigger, 12-speed
REAR DERAILLEUR: SRAM X01 Eagle, 12-speed
CASSETTE: SRAM X01 Eagle, 12-speed, 10-50t
CHAIN: SRAM X01 Eagle, 12-speed w/ PowerLock
FRONT BRAKE: SRAM Code R, 4-piston caliper, hydraulic disc, metallic pads, 200mm rotor
REAR BRAKE: SRAM Code R, 4-piston caliper, hydraulic disc, metallic pads, 180mm rotor
HANDLEBARS: Specialized DH, 7050 alloy, 8-degree backsweep, 6-degree upsweep, 27mm rise, 800mm, 31.8mm clamp
GRIPS: Specialized Sip Grip, half-waffle, S/M: regular thickness, L/XL: XL thickness
STEM: Specialized Trail, 3D forged alloy, 4-bolt, 6-degree rise
SADDLE: Body Geometry Henge Comp, hollow Cr-Mo rails, 143mm
SEATPOST: Command Post IRcc WU, 12-position micro-height adjustable, alien head design, bottom mount cable routing, remote adjust SRL lever, 34.9mm, 150mm of travel
SEAT BINDER: Alloy, 38.6mm
PEDALS: Specialized Platform, Cr-Mo, 9/16″ spindle

SPECIALIZED ENDURO ELITE 29/6Fattie 2018 : 4999€

SPECIALIZED ENDURO ELITE 29/6Fattie 2018

FRAME : FACT 9m, X-Wing layout, carbon front chassis, M5 alloy rear end, All Mountain Geometry, SWAT™ Door integration, threaded BB, fully enclosed internal cable routing, ManFu link, oversized pivot bearings, alloy link and adjustable shock extension, 12x148mm dropouts, replaceable derailleur hanger, 160mm of travel
FORK : Öhlins RXF 36, 29/6Fattie, Single-Tube design, air spring w/ adjustable 3rd chamber, adjustable low-speed compression, adjustable rebound, 15x110mm thru-axle, 51mm offset, 160mm of travel
REAR SHOCK : RockShox Monarch Plus w/ AUTOSAG, 3-position compression adjust, rebound adjust, custom tune, 57.1×215.9mm
FRONT HUB : Specialized, sealed cartridge bearings, 15x110mm spacing, 24h
REAR HUB : DT Swiss 350, Star Ratchet, 36t engagement, SRAM XD driver body, 12mm thru-axle, 148mm spacing, 28h
SPOKES : DT Swiss Revolution
RIMS : Roval Traverse 29, hookless alloy, 29mm inner width, 24/28h, tubeless ready
INNER TUBES : Standard, Presta valve
FRONT TYRE : Butcher, GRID casing, Gripton compound, 2Bliss Ready, 29 x 2.3″
REAR TYRE : Butcher, GRID casing, Gripton compound, 2Bliss Ready, 29 x 2.3″
CRANKSET : Race Face Aeffect alloy crank, 24mm spindle, 28t direct mount ring, 6000 series alloy
CHAINRINGS : Steel, 28T
BOTTOM BRACKET : Race Face PF30
SHIFT LEVERS : SRAM GX, trigger, 11-speed
REAR DERAILLEUR : SRAM GX, long cage, 11-speed
CASSETTE : SRAM XG 1150, 11-speed, 10-42t
CHAIN : KMC X11, 11-speed w/ Missing Link™
FRONT BRAKE : SRAM Code R, 4-piston caliper, hydraulic disc, metallic pads, 200mm rotor
REAR BRAKE : SRAM Code R, 4-piston caliper, hydraulic disc, metallic pads, 180mm rotor
HANDLEBARS : Specialized DH, 7050 alloy, 8-degree backsweep, 6-degree upsweep, 27mm rise, 800mm, 31.8mm clamp
GRIPS : Specialized Sip Grip, half-waffle, S/M: regular thickness, L/XL: XL thickness
STEM : Specialized Trail, 3D forged alloy, 4-bolt, 6-degree rise
SADDLE : Body Geometry Henge Comp, hollow Cr-Mo rails, 143mm
SEATPOST : Command Post IRcc, 12-position micro-height adjustable, alien head design, bottom mount cable routing, remote adjust SRL lever, 30.9mm, S: 100mm, M/L/XL: 125mm of travel
SEAT BINDER : Alloy, 38.6mm
PEDALS : Specialized Dirt

SPECIALIZED ENDURO ELITE 650b 2018 : 4999€

Specialized Enduro Elite 650b 2018

FRAMEFACT 9m carbon front chassis w/ Specialized M5 Aluminum rear end, X-Wing layout, All Mountain Geometry, SWAT™ Door integration, threaded BB, fully enclosed internal cable routing, ManFu link, oversized pivot bearings, alloy link and adjustable shock extension, 12x148mm dropouts, replaceable derailleur hanger, 170mm of travel
FORKÖhlins RXF 36 650b, Single-Tube design, air spring w/ adjustable 3rd chamber, adjustable low-speed compression, adjustable rebound, 15x110mm thru-axle, 46mm offset, 170mm of travel
REAR SHOCK RockShox Monarch Plus w/ AUTOSAG, 3-position compression adjust, rebound adjust, custom tune, 57.1×215.9mm
INNER TUBES Standard, Presta valve
FRONT TIRE Butcher, GRID casing, Gripton, 2Bliss Ready, 650b x 2.6″
REAR TIRE Butcher, GRID casing, Gripton, 2Bliss Ready, 650b x 2.6″
CRANKSET Race Face Aeffect alloy crank, 24mm spindle, 30t direct mount ring, 6000 series alloy
CHAINRINGS Steel, 30T
BOTTOM BRACKET: Threaded BB, 24mm spindle
SHIFT LEVERS: SRAM GX, trigger, 11-speed
REAR DERAILLEUR: SRAM GX, long cage, 11-speed
CASSETTE: SRAM XG 1150, 11-speed, 10-42t
CHAIN: KMC X11, 11-speed w/ Missing Link™
FRONT BRAKE: SRAM Code R, 4-piston caliper, hydraulic disc, metallic pads, 200mm rotor
REAR BRAKE: SRAM Code R, 4-piston caliper, hydraulic disc, metallic pads, 180mm rotor
HANDLEBARS: Specialized DH, 7050 alloy, 8-degree backsweep, 6-degree upsweep, 27mm rise, 800mm, 31.8mm clamp
GRIPS: Specialized Sip Grip, half-waffle, S/M: regular thickness, L/XL: XL thickness
STEM: Specialized Trail, 3D forged alloy, 4-bolt, 6-degree rise
SADDLE Body Geometry Henge Comp, hollow Cr-Mo rails, 143mm
SEATPOST : Command Post IRcc, 12-position micro-height adjustable, alien head design, bottom mount cable routing, remote adjust SRL lever, 30.9mm, S: 100mm, M/L/XL: 125mm of travel
SEAT BINDER Alloy, 38.6mm
PEDALS Specialized Platform, Cr-Mo, 9/16″ spindle

SPECIALIZED ENDURO COMP 29/6Fattie 2018 : 3499€

SPECIALIZED ENDURO COMP 29/6Fattie 2018

FRAME: M5 alloy, X-wing layout, All Mountain Geometry, threaded BB, internal cable routing, ManFu link, oversized pivot bearings, alloy link and adjustable, shock extension12x148mm dropouts, replaceable derailleur hanger, 160mm of travel
FORK: RockShox Yari RC 6Fattie, tapered steerer, 51mm offset, rebound / compression adust, 15x110mm Maxle® Ultimate thru-axle, Boost™ spacing, 160mm of travel
REAR SHOCK: RockShox Monarch Plus w/ AUTOSAG, 3-position compression adjust, rebound adjust, custom tune, 57.1×215.9mm
FRONT HUB: Specialized, sealed cartridge bearings, 15x110mm spacing, 24h
REAR HUB: Specialized, sealed cartridge bearings, 12x148mm thru-axle, 28h
SPOKES: DT Swiss Industry, stainless, 3-cross, 2.0″
RIMS: Roval Traverse 29, hookless alloy, 29mm internal width, tubeless-ready, 24/28h
INNER TUBES: Standard, Presta valve
FRONT TYRE: Butcher, GRID casing, Gripton compound, 2Bliss Ready, 29 x 2.3″
REAR TYRE: Butcher, GRID casing, Gripton compound, 2Bliss Ready, 29 x 2.3″
CRANKSET: RaceFace Aeffect alloy crank, 24mm spindle, 28t direct mount ring, 6000 series alloy
CHAINRINGS: Steel, 28T
BOTTOM BRACKET: Threaded BB, 24mm spindle
SHIFT LEVERS: SRAM GX, trigger, 11-speed
REAR DERAILLEUR: SRAM GX, long cage, 11-speed
CASSETTE: SRAM XG 1150, 11-speed, 10-42t
CHAIN: KMC X11, 11-speed w/ Missing Link™
FRONT BRAKE: SRAM Guide R, hydraulic disc, organic pads, Guide S4 4-piston caliper, 200/180mm rotor
REAR BRAKE: SRAM Guide R, hydraulic disc, organic pads, Guide S4 4-piston caliper, 180/160mm rotor
HANDLEBARS: Specialized DH, 7050 alloy, 8-degree backsweep, 6-degree upsweep, 27mm rise, 800mm, 31.8mm clamp
GRIPS: Specialized Sip Grip, half-waffle, S/M: regular thickness, L/XL: XL thickness
STEM: Specialized Trail, 3D forged alloy, 4-bolt, 6-degree rise
SADDLE: Body Geometry Henge Comp, hollow Cr-Mo rails, 143mm
SEATPOST: Command Post IRcc, 12-position micro-height adjustable, alien head design, bottom mount cable routing, remote adjust SRL lever, 30.9mm, S: 100mm, M/L/XL: 125mm of travel
SEAT BINDER: Alloy, 38.6mm
PEDALS: Specialized Platform, Cr-Mo, 9/16″ spindle

SPECIALIZED ENDURO COMP 650b 2018 : 3499€

SPECIALIZED ENDURO COMP 650b 2018
SPECIALIZED ENDURO COMP 650b 2018

FRAME M5 alloy, X-wing layout, All Mountain Geometry, threaded BB, internal cable routing, ManFu link, oversized pivot bearings, alloy link and adjustable, shock extension12x148mm dropouts, replaceable derailleur hanger, 170mm of travel
FORK RockShox Yari RC, 27.5, tapered steerer, 46mm offset, rebound / compression adjust, 15mm Maxle® Ultimate thru-axle, 170mm of travel
REAR SHOCK RockShox Monarch Plus w/ AUTOSAG, 3-position compression adjust, rebound adjust, custom tune, 57.1×215.9mm
FRONT HUB Specialized alloy disc, sealed cartridge bearings, 15x110mm, torque caps, 24h
REAR HUB Specialized disc, alloy, sealed cartridge bearings, 12x148mm thru-axle
SPOKES DT Swiss Industry, stainless, 3-cross, 2.0″
RIMS Roval Traverse 650b, hookless alloy, 29mm inner width, tubeless ready, 24/28h
INNER TUBES Standard, Presta valve
FRONT TIRE Butcher, GRID casing, Gripton, 2Bliss Ready, 650b x 2.6″
REAR TIRE Butcher, GRID casing, Gripton, 2Bliss Ready, 650b x 2.6″
CRANKSET RaceFace Aeffect alloy crank, 24mm spindle, 30t direct mount ring, 6000 series alloy
CHAINRINGS Steel, 30T
BOTTOM BRACKET Threaded BB, 24mm spindle
SHIFT LEVERS SRAM GX, trigger, 11-speed
REAR DERAILLEUR SRAM GX, long cage, 11-speed
CASSETTE SRAM XG 1150, 11-speed, 10-42t
CHAIN KMC X11, 11-speed w/ Missing Link™
FRONT BRAKE SRAM Guide R, hydraulic disc, organic pads, Guide S4 4-piston caliper, 200/180mm rotor
REAR BRAKE SRAM Guide R, hydraulic disc, organic pads, Guide S4 4-piston caliper, 180/160mm rotor
HANDLEBARS Specialized DH, 7050 alloy, 8-degree backsweep, 6-degree upsweep, 27mm rise, 800mm, 31.8mm clamp
GRIPS Specialized Sip Grip, half-waffle, S/M: regular thickness, L/XL: XL thickness
STEM Specialized Trail, 3D forged alloy, 4-bolt, 6-degree rise
SADDLE Body Geometry Henge Comp, hollow Cr-Mo rails, 143mm
SEATPOST Command Post IRcc, 12-position micro-height adjustable, alien head design, bottom mount cable routing, remote adjust SRL lever, 30.9mm, S: 100mm, M/L/XL: 125mm of travel
SEAT BINDERAlloy, 38.6mm
PEDALS Specialized Platform, Cr-Mo, 9/16″ spindle